www.harloo-coaching.nl

samen met de hond je talenten ontdekken !

De methode Kids' Skills:

De methode Kids' Skills is onder andere bedacht door Ben Furman. Het is een methode in 15 stappen om kinderen in hun kracht te zetten. Hierbij heeft het kind zelf een groot aandeel in het meedenken. Niet richten op het probleem, maar via spel en doen ontdekken waar je kwaliteiten liggen en deze inzetten op momenten als je het moeilijk hebt met iets. De inzet van de hond is hierbij van groot belang. De hond vertaalt het gedrag terug, spiegelt dus het gedrag en bijna alle kinderen vinden het leuk om activiteiten te ondernemen met een hond. Maar ook een paard, konijn of andere dieren kunnen van groot therapeutisch belang zijn. Hieronder leg ik uit hoe de 15 stappen in zijn werk gaan:

stap1 :

problemen vertalen in vaardigheden. Hierbij gaan we samen na welke vaardigheid het kind moet hebben om het "probleem " te overwinnen. (Als we als kindercoach worden ingeroepen is vaak al een traject aan vooraf gegaan en is wel duidelijk waar het kind moeite mee heeft.)

stap 2:

Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden nog. Dit wil niet zeggen dat het kind deze vaardigheid al niet in bezit heeft, maar gewoon nog zelf moet ontdekken dat hij deze al bezit. Zo niet, kan deze worden aangeleerd. Het "probleem" wordt dus met het kind besproken en van belang is het samen eens te worden over de vaardigheid die het gaat leren.

stap 3:

De voordelen van een vaardigheid onderzoeken. Het kind meer bewust maken van de voordelen die het heeft om iets te kunnen.

Stap 4:

de vaardigheid een naam geven. Het kind mag zelf een naam bedenken, en wat dat is maakt geheel niet uit, hoe hij of zij de vaardigheid wil noemen. Bij angst voor honden kan dat bijvoorbeeld zijn "tanden" of " meneer eng" etc. Het kind mag zelf beslissen.

Stap 5:

Een totemfiguur kiezen. Laat het kind een dier of andere fiiguur kiezen die helpt bij het leren van de vaardigheid. Dit kan dus een superheld zijn, of een figuur uit een game. Allemaal prima.

Stap 6:

supporters werven. Het kind kiest een aantal mensen die hij of zij graag als supporter wil om te helpen bij het aanleren van de vaardigheid. Dit kan familie zijn, maar ook een leraar bijvoorbeeld.

Stap 7 :

Meer zelfvertrouwen geven. Laat het kind meer vertrouwen krijgen dat het de vaardigheid kan leren. Als het kind van anderen ook hoort dat ze er vertrouwen in hebben dat het kind deze vaardigheid kan leren, vergroot dat hun zelfvertrouwen enorm. Kinderen vinden het ook leuk als ze merken dat hun ouders en andere volwassenen met hun willen meedenken over iets wat ze nog lastig vinden.

Stap 8:

Plannen maken om het te vieren. Maak samen met het kind vooraf een plan hoe je het gaat vieren wanneer het de vaardigheid beheerst. Dit kan van alles zijn, de bioscoop, een feestje met een paar vrienden etc. Dit motiveert enorm voor het kind.

Stap 9:

De vaardigheid omschrijven. Laat het kind zelf vertellen en  voordoen hoe het zich zal gedragen wanneer het de vaardigheid beheerst. Door veel oefenen op een leuke manier maakt het kind zich dit eigen.

Stap 10:

Naar buiten treden. Laat mensen weten welke vaardigheid het kind aan het leren is. Dit schept begrip bij anderen.

Stap 11:

De vaardigheid oefenen. Spreek samen met het kind af hoe het de vaardigheid gaat oefenen.

Stap 12:

geheugensteuntjes bedenken. Laat het kind zelf vertellen hoe het wil dat anderen reageren wanneer het zijn vaardigheid vergeet.

Stap 13:

Vieren dat het gelukt is. Wanneer het kind de vaardigheid beheerst, is het tijd om dat te vieren en het kind de kans te geven iedereen te bedanken die daarbij geholpen heeft.

Stap 14:

De vaardigheid aan anderen doorgeven. Stimuleer het kind om een ander kind de nieuwe vaardigheid te leren. Kinderen zijn vaak geboren onderwijzers.

Stap 15:

Op naar de volgende vaardigheid. Kom tot overeenstemming met het kind over de volgende vaardigheid die het gaat leren.